Monday, June 9, 2008

Rakyat asing diberi tempoh tapi rakyat sendiri kurang dari 12 jam.

Dalam seminggu dua atau mungkin sebulan dua ini, rakyat akan membincangkan isu kenaikan harga minyak.

Yang menjadi kemuskilan ialah mengapa yang rakyat asing diberi tempoh sehingga 1 June untuk "minikmati" subsidi minyak di Malaysia. Tetapi kepada rakyat Malaysia yang rata-rata membayar cukai diberitahu lewat petang. Tempoh tak sampai 12 jam. Kalau rakyat asing dieri tempoh 1-2 hari dan mereka ini sempat mengisi minyak.

Inilah slogan UMNO/BN "Tradisi membebankan rakyat"

Kemudian menteri yang "cerdik" ini menarik balik larangan mengisi minyak kepada rakyat asing. Sakitnya hati kita rakyat Malaysia.

Mengapa rakya asing diberi kelonggaran meikmati subsidi rakyat Malaysia? Soalan ini menteri berkenaan perlu jawab.
Dahulu semasa naik 30 sen terasa perit, dari menaiki kereta ke tempat kerja tukar menaiki motorsikal dan jarak perjalanan kerja dalam 90 km sehari. Perit rasanya. Takkan nak naik basikal pulak lepas ni .....
Menteri-menteri BN ni mana tahu semua ni, mereka pergi isi minyak ker? Rasanya tak pernah pun nampak. Pulak tu yang bayar duit petrol ialah wang rakyat. Sakit hati...
Hati bertambah sakit bila bacaan berita teks dalam Buletin Utama tadi,"rakyat Thailand dan Singapura mengucapkan terimakasih kerana menarik balik larangan mengisi minyak di Malaysia."
Dah pulau Batu Putih melepas, ini subsidi minyak pun nak ambil. Angin satu badan.

Di Thailand lebuhraya ada tapi tiada tol.
Kita, rakyat Malaysia minta semua menteri-menteri supaya dipotong elaun-elaun, cuti keluar negara dihapuskan. Kalau nak pergi juga guna duit sendiri.
Menteri BN, "PLEASE WALK THE TALK".
Inilah kesan pembaziran projek-projek yang tak berfaedah.
Wang rakyat habis digunakan, tapi hasil tak nampak pun.
Dahulu katanya dengan kenaikan 30sen boleh menjimatkan wang kerajaan dan boleh disalurkan untuk menaiktaraf sistem pengangkutan. Tapi yang jelas.... janji tinggal janji.

No to UMNO/MCA/Gerakan/MIC and BN alliance.

No comments: